Телефон довіри 0 800 501 482

Комплексний стратегічний план реформування органів правопорядку як частини сектору безпеки і оборони України на 2023 – 2027 роки

Комплексний стратегічний план передбачає впровадження комплексу заходів, спрямованих на розвиток СБУ як державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, що забезпечує державну безпеку України, посилення її спроможностей у сфері контррозвідувальної діяльності, інформаційної безпеки та кіберзахисту, боротьби з тероризмом та охорони державної таємниці; вдосконалення системи демократичного цивільного контролю за діяльністю СБУ; комплексну цифрову трансформацію; удосконалення системи превентивних заходів для запобігання злочинності, що відповідає проактивному характеру реагування на загрози; осучаснення підходів до управління персоналом; посилення дотримання моральних принципів і професійно-етичних стандартів; розвиток аналітичного підходу та ризик-орієнтованої моделі роботи тощо (посилання).

Задля реалізації вищезазначених заходів у системі СБУ:

  • затверджено відповідний відомчий план;
  • розроблено та затверджено наказом Голови СБУ від 21.04.2025 № 157 Стратегію розвитку Служби безпеки України на 2025-2030 роки.
    Досягнення ключових цілей і завдань Стратегії передбачає впровадження сучасних підходів до управління кадрами та їх професійної підготовки, ризик-орієнтованих методів реагування на загрози, новітніх технологічних рішень в оперативну та бойову діяльність, удосконалення інформаційно-аналітичної складової, покращення ресурсного забезпечення, цифрову трансформацію та розширення міжнародної співпраці.
  • затверджено наказом Центрального Управління СБУ від 16.12.2024 № 620 Концепцію кадрової політики в Службі безпеки України на період до 2028 року, яка передбачає:
  1. впровадження прозорого управління людськими ресурсами;
  2. модернізацію відомчої освіти;
  3. забезпечення адаптації особового складу до змін безпекового середовища;
  4. проведення системного моніторингу ефективності кадрів;
  5. створення умов для мотивації та планування кар’єри;
  6. дотримання корпоративної культури, професійної етики та доброчесності;
  1. запроваджуються етичні стандарти поведінки військовослужбовців СБУ;
  2. визначаються принципи професійної етики та доброчесності;
  3. удосконалюється корпоративна культура;
  4. встановлюються принципи запобігання та врегулювання можливих конфліктних ситуацій за участі військовослужбовців СБУ;
  5. посилено механізм запобігання щодо вчинення військовослужбовцями СБУ корупційних правопорушень;
  • Наказом Центрального Управління СБУ від 05.06.2024 № 255 затверджено Положення про професійну підготовку в СБУ, в якому викладено оновлені організаційні засади професійної підготовки в системі Служби безпеки України;
  • затверджено Порядок проведення атестування військовослужбовців Служби безпеки України, зареєстрований у Міністерстві юстиції України.
    Порядок розроблений з урахуванням сучасних практик кадрового менеджменту, підходів до прозорого, неупередженого та об’єктивного оцінювання кожного військовослужбовця, зміцнення доброчесності, прозорості та підзвітності, зменшення ризиків корупції та передбачає запровадження сучасних методик неупередженої, всебічної та об’єктивної оцінки службової діяльності, фахової підготовки, морально-ділових якостей, професійної етики та доброчесності кожного військовослужбовця, визначення відповідності займаним посадам.
    Після скасування режиму воєнного стану атестування пройдуть усі військовослужбовці СБУ. 
  • затверджено Антикорупційну програму СБУ на 2025-2027 роки.

У рамках реалізації заходів з цифрової трансформації спільно з Міністерством цифрової трансформації України та органами сектору безпеки і оборони України СБУ започатковано проєкт зі створення Єдиної інформаційної платформи доступу до державних інформаційних реєстрів уповноваженими органами.

З метою посилення спроможностей, інституційного розвитку та поступового перетворення СБУ в єдиний національний контррозвідувальний орган, здатний завчасно та ефективно протидіяти зовнішнім і внутрішнім загрозам державній безпеці, а також розмежування функцій і повноважень з іншими складовими сектору безпеки і оборони України, проводяться послідовні зміни в законодавчому врегулюванні діяльності СБУ, зокрема Парламентом України прийнято:

  • “Про внесення змін до статті 8 Закону України “Про державну таємницю” від 12.02.2025 № 4236-ІХ Закон передбачає віднесення до державної таємниці інформації про організацію, зміст, стан і плани забезпечення захисту об’єктів критичної інфраструктури І та ІІ категорії критичності та інформації про створення матеріально-технічного резерву для реагування на кризові ситуації та ліквідації їх наслідків на об’єктах критичної інфраструктури. Тим самим конкретизовано сферу відповідальності СБУ із забезпечення нормального функціонування ОКІ, мінімізовано передумови до незахищеного обігу такої інформації та загрози її використання ворогом на шкоду національній безпеці України;
  • “Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури” від 27.03.2025 № 4336-ІХ. Законом посилено спроможності та уточнено завдання СБУ у сфері забезпечення кібербезпеки та реагування на кіберінциденти та кібератаки; боротьби з кібертероризмом, кібердиверсіями та кібершпигунством; визначено Ситуаційний центр забезпечення кібербезпеки СБУ як складову забезпечення національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози;
  • “Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення окремих питань діяльності Служби безпеки України та підвищення її ефективності у зв’язку з участю у відсічі і стримуванні збройної агресії проти України” від 16.07.2025 № 4542-IX. Законом збільшено чисельність ЦСО «А» до 10 тис. співробітників, що дозволяє збільшити кількість військовослужбовців, залучених до безпосередньої відсічі збройної агресії, а також уточнено права СБУ застосовувати і використовувати зброю та бойову техніку під час дії воєнного стану в порядку, встановленому для ЗСУ, а також повноваження застосування всіх типів безпілотних систем;
  • “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку внесення на розгляд Президента України, Кабінету Міністрів України проєктів нормативно-правових актів з питань, що належать до компетенції Служби безпеки України” від 09.10.2025 № 4633-IX. Законом уточнено повноваження СБУ щодо розробки та внесення на розгляд Президента України та Кабінету Міністрів України проєктів нормативно-правових актів з питань, що належать до її компетенції (наприклад, у сфері охорони державної таємниці, боротьби з тероризмом тощо).

Також розроблено та перебувають на розгляді Парламенту України такі проєкти законів України:

  • “Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, інших законодавчих актів України щодо врегулювання питань протидії розвідувально-підривній діяльності спеціальних служб іноземних держав” реєстр. № 11228-1 від 10.05.2024, яким пропонується запровадження інституту звільнення від кримінальної відповідальності за виконання розвідувального (спеціального) або контррозвідувального (спеціального) завдання, посилення правового захисту співробітників українських спецслужб та осіб, які на конфіденційній основі їм сприяють, а також уточнення мети, завдань, підстав контррозвідувальної діяльності та удосконалення врегулювання основних засад організації і проведення такої діяльності, розмежовано контррозвідувальну діяльність від кримінального процесу, конкретизовано повноваження суб’єктів контррозвідувальної діяльності (уповноважені підрозділи розвідувальних органів, Держприкордонслужби, УДО) в інтересах оперативного реагування на загрози власній безпеці;
  • “Про внесення змін до Закону України “Про державну таємницю” щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці” реєстр. № 11395 від 04.07.2024. Враховуючи нагальність мінімізації ризиків сталому функціонуванню системи охорони державної таємниці, СБУ його доопрацьовано та розроблено новий проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законів щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці”, який спрямований насамперед на посилення захисту державної таємниці в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України; оновлення механізмів дозвільного порядку провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, порядку надання та припинення громадянам допуску та доступу до державної таємниці.

Після прийняття Верховною Радою України законів, що стосуються основних напрямів діяльності СБУ, зокрема з питань контррозвідувальної діяльності, охорони державної таємниці, а також Закону України «Про органи правопорядку» як ключового акта, спрямованого на формування системи органів правопорядку та чіткого розмежування сфер їх діяльності, СБУ буде невідкладно внесено пропозиції щодо актуалізації Закону України «Про Службу безпеки України».