Дорожня карта з питань верховенства права
У рамках європейської інтеграції СБУ залучена до офіційного скринінгу законодавства України на відповідність праву ЄС. Крім того, у межах підготовки до переговорів про членство в ЄС представники СБУ взяли участь у розробці Дорожньої карти за напрямом «Верховенство права», що стане важливим етапом на шляху до європейської інтеграції. Надані пропозиції до проєкту Національної програми адаптації законодавства України до права Європейського Союзу.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 травня 2025 року № 475-р схвалено Дорожню карту з питань верховенства права.
Дорожня карта з питань верховенства права є всеосяжним стратегічним документом, що визначає комплекс реформ у межах переговорного процесу щодо членства України в ЄС за Розділом 23 «Судова влада та основоположні права» та Розділом 24 «Юстиція, свобода і безпека».
Завдання з трансформації СБУ містяться у стратегічному результаті 3 сфери 4.3. зазначеної Дорожньої карти. Вони охоплюють впровадження комплексу заходів, спрямованих на розвиток Служби безпеки як державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, що забезпечує державну безпеку України та посилює її спроможності у таких сферах:
- контррозвідувальна діяльність;
- інформаційна безпека;
- кіберзахист;
- боротьба з тероризмом;
- охорона державної таємниці.
Наразі проведено огляд повноважень СБУ, визначених законами України, з метою зосередження її мандата на забезпеченні національної безпеки України. З метою використання найкращих практик країн-партнерів, спільно із міжнародними експертами вивчено законодавчу базу, що регулює діяльність національних служб безпеки в країнах-членах ЄС та НАТО.
Результатом цієї роботи стала Стратегія розвитку Служби безпеки України на 2025-2030 роки (затверджена наказом Голови СБУ від 21.04.2025 №157). Вона визначає цілісне бачення модернізації Служби, містить ключові пріоритети інституційного розвитку та трансформації відомства в єдиний національний контррозвідувальний орган, здатний завчасно та ефективно протидіяти зовнішнім і внутрішнім загрозам державній безпеці.
Досягнення ключових цілей і завдань Стратегії передбачає впровадження сучасних підходів до управління кадрами та їх професійної підготовки, ризик-орієнтованих методів реагування на загрози, новітніх технологічних рішень в оперативній та бойовій діяльності, удосконалення інформаційно-аналітичної складової, покращення ресурсного забезпечення, цифрову трансформацію та розширення міжнародної співпраці.
Основа реалізації Стратегії – люди, процеси, інновації та партнерство.
В інтересах ефективного кадрового менеджменту і професійного зростання та з метою впровадження сучасних методик неупередженої, всебічної й об’єктивної оцінки діючих співробітників Служба безпеки України:
- затвердила Концепцію кадрової політики в Службі безпеки України на період до 2028 року;
- оновила Правила професійної етики та доброчесності військовослужбовця Служби безпеки України;
- розробила Порядок проведення атестування військовослужбовців Служби безпеки України;
- ухвалила Антикорупційну програму Служби безпеки України на 2025-2027 роки (наказ);
Розроблено та перебувають на розгляді Парламенту України, зокрема, такі проєкти законів України:
- “Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, інших законодавчих актів України щодо врегулювання питань протидії розвідувально-підривній діяльності спеціальних служб іноземних держав” реєстр. № 11228-1 від 10.05.2024, яким пропонується запровадження інституту звільнення від кримінальної відповідальності за виконання розвідувального (спеціального) або контррозвідувального (спеціального) завдання, посилення правового захисту співробітників українських спецслужб та осіб, які на конфіденційній основі їм сприяють, а також уточнення мети, завдань, підстав контррозвідувальної діяльності та удосконалення врегулювання основних засад організації і проведення такої діяльності, розмежовано контррозвідувальну діяльність від кримінального процесу, конкретизовано повноваження суб’єктів контррозвідувальної діяльності (уповноважені підрозділи розвідувальних органів, Держприкордонслужби, УДО) в інтересах оперативного реагування на загрози власній безпеці;
- “Про внесення змін до Закону України “Про державну таємницю” щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці” реєстр. № 11395 від 04.07.2024. Водночас, враховуючи нагальність мінімізації ризиків сталому функціонуванню системи охорони державної таємниці, СБУ його доопрацьовано та розроблено новий проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законів щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці”, який спрямований насамперед на посилення захисту державної таємниці в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України; оновлення механізмів дозвільного порядку провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, порядку надання та припинення громадянам допуску та доступу до державної таємниці.
Після прийняття Верховною Радою України законів, що стосуються основних напрямів діяльності СБУ, зокрема з питань контррозвідувальної діяльності, охорони державної таємниці, а також Закону України «Про органи правопорядку» як ключового акта, спрямованого на формування системи органів правопорядку та чіткого розмежування сфер їх діяльності, СБУ будуть невідкладно внесені пропозиції щодо актуалізації Закону України «Про Службу безпеки України».
Заходи з розширення спроможностей боротьби з тероризмом містяться у стратегічному результаті 1 сфери 4.4. зазначеної Дорожньої карти, а саме:
- СБУ визначено контактним пунктом з обміну інформацією про терористів, конкретизовано повноваження СБУ, АТЦ при СБУ та інших суб’єктів боротьби з тероризмом;
- АТЦ при СБУ визначено національним координатором виконання резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії тероризму та надано повноваження АТЦ при СБУ та суб’єктам боротьби з тероризмом отримувати та використовувати інформацію про пасажирів (API/PNR) з метою протидії переміщенням терористів;
- затверджено Порядок формування та ведення переліку терористичних організацій (груп), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України. Перелік доступний на офіційному вебсайті СБУ та постійно оновлюється на підставі судових рішень та аналізу відомостей, які сформовані міжнародними організаціями.
- затверджені Правила антитерористичної безпеки, якими встановлено порядок та механізми визначення об’єктів можливих терористичних посягань та загальні обов’язкові вимоги до забезпечення їх антитерористичної захищеності;
- розроблено проєкт Концепції боротьби з тероризмом в Україні на 2025 – 2030 роки.
З метою запровадження професійного навчання для представників цивільного сектору, органів державної влади та місцевого самоврядування з питань протидії тероризму, а також залучення відповідних представників до антитерористичних навчань – розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 28.01.2025 № 92 “Про внесення змін до Порядку формування державного замовлення на підготовку і підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших державних органів, на працівників яких поширюється дія Закону України “Про державну службу”, та органів військового управління Збройних Сил”, яка визначає механізми професійного навчання державних службовців, керівників і посадових осіб органів місцевого самоврядування, а також депутатів місцевих рад з питань протидії тероризму.
На виконання положень зазначеної постанови СБУ зібрано відомості стосовно державних службовців, голів місцевих адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування, які можуть залучатись до проведення антитерористичної операції та потребують у 2026 році підвищення кваліфікації з питань антитерористичної безпеки. Наразі Національною академією СБУ формується державне замовлення.
Розроблено проєкт Закону України “Про внесення змін до Кримінального кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду тероризму”.
Зазначене сприятиме функціонуванню ефективної системи боротьби з тероризмом та радикалізмом відповідно до Директиви (ЄС) 2017/541 на національному рівні.