Телефон довіри 0 800 501 482

Дорожня карта взаємосумісності Україна-НАТО

Служба безпеки України як одна із ключових складових сектору безпеки і оборони активно залучається до реалізації заходів державної політики у сфері євроатлантичної та європейської інтеграції, а також працює над посиленням основних напрямів діяльності, зокрема в умовах війни.

СБУ в межах державного курсу продовжує рух на взаємосумісність з Альянсом: на Вашингтонському саміті були розроблені й затверджені вимоги, які охоплюють трансформацію СБУ, зміцнення її контррозвідувальних спроможностей, боротьбу з тероризмом тощо.

СБУ провела огляд повноважень, визначених законами України, а також дослідила практики та законодавство, що регулює діяльність служб безпеки в державах-членах ЄС і НАТО.

За результатами цієї роботи в Службі безпеки України:

Повномасштабне вторгнення показало, що СБУ – це невід’ємна складова Сил безпеки та оборони, яка здатна чинити запеклий опір окупантам. Підрозділи Служби разом із побратимами з інших структур стали на захист країни та долучилися до бойових дій на всіх напрямках. Наші контррозвідники забезпечили стабільність у тилу та продовжують системно протидіяти ворожим агентам, диверсантам та терористам.

В умовах зміни характеру ведення сучасної війни, задля посилення національної безпеки Парламентом України реалізовано такі зміни:

На сьогодні СБУ успішно виявляє та припиняє спроби російських спецслужб, спрямовані на дестабілізацію ситуації всередині нашої держави. СБУ постійно вдосконалює способи і методи своєї діяльності у цьому напрямку. Контррозвідники СБ України постійно викривають агентурні мережі ворога, запобігають терактам, диверсіям та підпалам, здійснених на замовлення російських спецслужб.

Завданнями контррозвідки СБУ в умовах війни є протидія розвідувально-підривній діяльності та посяганням іноземних спецслужб, зокрема викриття ворожої агентури, шпигунів, зрадників і колаборантів.

На розгляді Верховної Ради України перебуває проєкт Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, інших законодавчих актів щодо врегулювання питань протидії розвідувально-підривній діяльності спеціальних служб іноземних держав», реєстр. № 11228-1 від 10.05.2024. У законопроєкті запропонована норма про звільнення від кримінальної відповідальності співробітників українських спецслужб під прикриттям, яка спрямована винятково на вирішення завдань з виконання контррозвідувальної діяльності та протидії ворогу. Встановлено заборону в межах контррозвідувальної діяльності на збирання, перевірки та оцінки доказів у кримінальному провадженні.

Верховна Рада України також прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури» від 27.03.2025 № 4336-ІХ. Це дозволило зосередити зусилля СБУ на забезпеченні державної безпеки України шляхом протидії кібертероризму, кібердиверсіям та кібершпигунству. Цим законом конкретизовані завдання СБУ у сфері кібербезпеки, реагування на кіберінциденти та кібератаки, розмежування її мандата з іншими державними органами. Визначено Ситуаційний центр забезпечення кібербезпеки СБУ як складову забезпечення національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози. 

Також посилено захист критичної інфраструктури та ланцюгів постачання, прийнято:

  • Закон України «Про критичну інфраструктуру» від 16.11.2021 № 1882-IX. Він визначає критерії віднесення до об’єктів критичної інфраструктури, порядок формування реєстру таких об’єктів, їх паспортизацію, а СБУ визначено одним із суб’єктів національної системи захисту об’єктів критичної інфраструктури, у тому числі з питань кіберзахисту. Це дало змогу узгодити роботу системи захисту критичної інфраструктури з іншими складовими захисту у сфері національної безпеки.
  • Закон України «Про внесення змін до статті 8 Закону України «Про державну таємницю» від 12.02.2025 № 4236-ІХ. Закон передбачає віднесення до державної таємниці інформації про: 
  1. організацію, зміст, стан і плани забезпечення захисту об’єктів критичної інфраструктури І та ІІ категорії критичності (загальнодержавного та регіонального значення);
  2. інформацію про створення матеріально-технічного резерву для реагування на кризові ситуації та ліквідації їх наслідків на об’єктах критичної інфраструктури.
    Тобто, закон спрямований на мінімізацію передумов до незахищеного обігу такої інформації та загрози її використання ворогом на шкоду національній безпеці України.

СБУ постійно відстежує розвідувальні спрямування іноземних спецслужб та їхньої агентури, локалізує передумови для витоку секретної та чутливої інформації.

Охорона державної таємниці та інформації з обмеженим доступом, а також виконання міжнародних зобов’язань про захист такої інформації, залишається для СБУ ключовим напрямом діяльності.

Наразі на розгляді Верховної Ради України перебуває проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну таємницю» щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці», реєстр. № 11395 від 04.07.2024. Проєкт Закону розроблений з урахуванням правового режиму воєнного стану та спрямований на посилення захисту державної таємниці.

Цим проєктом пропонується:

  • оновлення механізмів дозвільного порядку провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею;
  • перегляд підходів до функціонування допускної системи, збільшення строку проведення перевірки для допуску до державної таємниці. А також розширення переліку підстав для відмови у наданні допуску. Ці підстави мають ураховувати чинники, що роблять особу вразливою до зовнішнього впливу зі сторони іноземних спецслужб. Наприклад, наявність громадянства іноземної держави, судимість за тяжкі або особливо тяжкі злочини у сфері охорони державної таємниці, злочини проти основ національної безпеки України тощо.

Водночас, враховуючи нагальність мінімізації ризиків сталому функціонуванню системи охорони державної таємниці, СБУ його доопрацьовано та розроблено новий проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законів щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці”, який спрямований насамперед на посилення захисту державної таємниці в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України; оновлення механізмів дозвільного порядку провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, порядку надання та припинення громадянам допуску та доступу до державної таємниці.

СБУ активно діє задля посилення антитерористичних спроможностей суб’єктів боротьби з тероризмом

З цією метою Верховною Радою України:

  1. координує виконання резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії міжнародному тероризму;
  2. взаємодіє зі спеціальними службами, правоохоронними органами іноземних держав та міжнародними організаціями з питань боротьби з тероризмом та обмінюватися інформацією про пасажирів міжнародних рейсів;
  3. має право отримувати та використовувати інформацію про пасажирів, з метою виконання завдань, визначених законодавством.
    Антитерористичний центр при СБУ та інші суб’єкти боротьби з тероризмом отримали право робити запити до транспортних підприємств щодо пасажирів і персонал міжнародних та внутрішніх рейсів. Це дозволяє ефективніше протидіяти спробам осіб, причетних до терористичної діяльності, перетнути державний кордон України.

Наказом Центрального Управління СБУ від 03.04.2025 № 128 затверджено «Порядок формування та ведення переліку терористичних організацій (груп)», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України. Перелік доступний на офіційному вебсайті СБУ та постійно оновлюється на підставі судових рішень та аналізу відомостей, які сформовані міжнародними організаціями.

Кабінетом Міністрів України затверджені Правила антитерористичної безпеки. Вони встановлюють порядок та механізми визначення об’єктів можливих терористичних посягань та загальні обов’язкові вимоги до забезпечення їх антитерористичної захищеності.

Розроблено проєкт Концепції боротьби з тероризмом в Україні на 2025-2030 роки, який наразі проходить зовнішнє погодження.